top of page

Een wolf in schaapskleren of andersom?

Bijgewerkt op: 12 aug. 2022

Op mijn werk voel ik me vaak de wolf, tijdens mijn EMBA vaak een schaap.

En net daarom startte ik twee jaar geleden aan een EMBA aan AMS. Om het antwoord te ontdekken op de vraag: Kan een non-profit schaap ook een profit-wolf zijn? Niet de juiste vraag, zo bleek tijdens mijn twee-jarig EMBA - avontuur. In non-profit blèèrt niet iedereen mee met de kudde en in profit eindigt de wolf vaak zonder duurzame partners in rode cijfers.

"Wat kan profit leren van non-profit en andersom?"

Waar mijn medestudenten aanvankelijk naar me keken als het 'schaap van onderwijs', bleek tijdens de EMBA dat in onderwijs de concurrentie groot is. Je komt bijna nooit in een monopolie of duopolie terecht, je wervingsterrein en groeimarge is klein, innoveren vraagt creativiteit in de regelgeving en het is knokken voor iedere leerling. In Vlaanderen maakt bovendien de verzuiling van scholen wolven. Iedereen vecht voor een stukje, gromt af en toe zijn tanden bloot op jacht naar de meeste en ook liefst de 'beste' leerlingen - wat dat dan ook moge zijn.


Maar in deze groeistrijd worden schapen wolven. De ouders en leerlingen worden klanten, geen partners; de facebookpagina met foto's van uitstappen wordt een marketingkanaal, geen feel-good info; ellebogenwerk om de grootste infrastructuurbudgetten; schaalvergroting om te optimaliseren; knelpuntleerkrachten worden onder je neus weggeplukt; een overleg over gelijke onderwijskansen wordt een pijnlijk pokerspel tussen netten...Waar onderwijs warm, zorgend en over inhoud moet gaan, veranderen door de concurrentiestrijd schapen in wolven. Sommige aspecten daarvan zijn positief. Met overheidsmiddelen moet je immers doordacht en zorgzaam omgaan en iedere euro weloverwogen uitgeven - en daar kunnen we nog veel verder in gaan. Maar tijdens mijn EMBA merkte ik dat de wolf onder mijn schaapsvacht mijn meest gehaaide mede-studenten verraste. Het onderwijs had een wolf van me gemaakt.

Maar de wolf is niet echt. Ik vind de concurrentiestrijd niet gezond. Het eerlijke schaap revolteert tegen de ongelijkheid, het gebrek aan vertrouwen, het energieverspillend grommen en het ellebogenwerk. Het partnerschap dat ik bij mijn collega's uit de profit zag, ademde net wat leerlingen elke dag mee moeten krijgen: vertrouwen en samenwerking. Als operationeel directeur van Scholengroep Fluxus was ik dan ook blij dat ik helderheid en efficiëntie kan brengen. Structuur die onze directeurs helpt om dagelijks bezig te zijn met wat telt: onderwijs, leerlingen, leerkrachten; ze moeten bezig zijn met uitdagen en kansen bieden. Ik hou ervan om beleidsmatig mee richting te geven en hun inhoud zo te versterken, te ondersteunen en hiervoor duurzame partnerschappen te vinden.

En ja, soms sla ik een wolvenpelsje om de schouders - maar enkel als de organisatie er beter van wordt. Bèèèh, tot volgende keer.



Comments


DSC05977.jpg

Hallo, 
Ik ben Saskia.

Vanuit mijn 12 jaar ervaring als leidinggevende in onderwijs confronteer ik in mijn blog inzichten uit non-profit met kennis die ik in mijn EMBA-opleiding leerde. Wat blijkt? Die werelden liggen écht niet zo ver uit elkaar, maar kunnen wel nog veel van elkaar leren.  

Blog archief

Tags

bottom of page