Carefully make the world go round with tax-money...
"Het is niet omdat je in non-profit werkt, dat je niet als profit moet denken." De gevleugelde uitspraak van een van mijn EMBA-proffen gonst nog na in mijn oren en gelijk heeft hij. Met geld - of het nu kapitaal is of belastingsgeld - ga je best verstandig om.
Wat de prof in kwestie bedoelde was: het is niet omdat je er niet rijk van wil worden, dat je de middelen vanzelfsprekend moet vinden. Als je de lat in non-profit even hoog legt als in succesvolle profit-bedrijven kan je met dezelfde middelen veel meer doen. Vaak zie je jarenlang dezelfde uitgavenpatronen in non-profit en wordt er gezaagd over de beperkte middelen. Er is nooit geld om prioritaire projecten of zelfs het kernproces te realiseren. Maar is dat wel zo als je je huiswerk goed maakt?
Ik daag iedereen die in non-profit (en profit) werkt uit om eens anders naar lopende processen te kijken: welke kosten er geld, denk je? Pik er vijf uit en lijst over een periode van een paar jaar eens netjes alle kosten en opbrengsten op. Laat ons eens uitgaan van het non-profitbedrijf VZW Sinterklaas. Breng alles in kaart voor het proces 'rondbrengen van de pakjes': de loonkost van Piet, de dubbele ronde om de briefjes eerst op te halen, de leasekost van je boot, het voer van je paard, ... - kortom, alles. Bereken er de cash flows en de Net Present Value (NPV) van. Verbruikt het proces cash? Eet het je reserves op? Is de netto waarde van dat proces positief?
Zodra je de antwoorden hebt, trek je het naar een beleidsniveau en stel je je de vraag: Was dit (al dan niet verlieslatend) proces een bewuste keuze in je beleid? Is het een noodzakelijk proces in je organisatie? Hoe kan je het proces bijsturen waardoor het geen cash meer verbruikt of bouw je het beter helemaal af? Helpt betere software je van een hoge loonkost af? Misschien is overschakelen van paarden op daken naar een online platform dat samenwerkt met DHL een betere keuze voor je operationele kost?
Wanneer het een sleutelelement in je beleid is, dan vind je de kost misschien noodzakelijk en te verantwoorden, maar als dat niet is, is er enkel nog de moed nodig om af te wijken van het platgetreden pad. Piet en je paard vervangen door DHL is uiteraard geen populaire beslissing, maar voor je organisatie vaak wel gezond - en zo kan je wellicht meer pakjes bij alle kinderen krijgen.
Een studiegenoot van me zei wel eens: een echte ondernemer durft zijn eigen centen in zijn zaak te steken. Ook iets waar we in non-profit geen ervaring mee hebben, maar wel iets dat we kunnen meenemen:
"Als het je eigen geld was, zou je dan dezelfde keuzes maken?"
Bedenk dan, dat het kapitaal in je organisatie deels ook écht jouw geld is - jouw belastingsgeld. Daarop wil je als aandeelhouder zéker de best mogelijke Return On Investment (ROI) op krijgen? Je bent immers in non-profit vaak klant en aandeelhouder in een.
Hoe doelbewuster je omgaat met je beschikbare middelen, hoe meer dividend je je klanten kan bieden: geen dividend op hun rekening, maar wel dividend in de vorm van beter beleid, relevanter onderzoek, betere infrastructuur, betere service, meer Sinterklaascadeaus... Carefully make the world go round with tax-money.
Comments