360° in het rond
Een van de meest waardevolle groeikansen die ik ooit kreeg als leidinggevende was tijdens mijn EMBA-opleiding. Onze persoonlijke coach - bij mij was dat een hippie-Zweed - organiseerde een 360°-feedback. Een vragenlijst die online moest worden ingevuld door de mensen rond je. Niet door je huishoudhulp, je harige puber of je partner, maar door de collega's rond je.
In mijn geval waren dat twee leidinggevenden, drie collega-directeurs en vijf medewerkers (direct reports). Ze vulden alle 10 dezelfde vragen in daaruit kreeg ik een rapportje dat naast mijn eigen antwoorden werd gespiegeld. Bij de vijf medewerkers koos ik twee medewerkers waar ik dagelijks mee samenwerkte - die me dus echt goed kenden; twee medewerkers waar ik maandelijks mee samenwerkte; en eentje waarmee het niet zo super klikte.
Het rapport vond ik extreem waardevol. Het verbaasde me hoeveel lijn je erin terug vindt. De resultaten die erg sterk naar voren kwamen moesten we ook face-to-face gaan bespreken. Dat vond ik best spannend, want waarom duidt je leidinggevende aan dat hij je 100% zelfstandig vindt? Misschien wil ie wel zeggen dat je best eens wat vaker een stand van zaken mag komen geven?
Of wat wil het zeggen dat iedereen die mijn 360° invulde me 100% innovatief vinden? Misschien vinden ze dat je iets dat goed werkt ook wel eens bij het oude mag laten?
Ik vond het in ieder geval erg boeiend om eens goed in de spiegel te kijken. Het is nog steeds een rapport waar ik erg trots op ben en waarin ik als leidinggevende in mijn kracht werd gezet, maar waar ik ook veel uit leerde.
Durf jij dat ook aan?
Comments