Expert-medewerkers
Hoe langer ik leidinggaf, hoe verder ik stond van mijn eigen inhoudelijke expertise. Ik ben Germaniste van opleiding, maar alles wat ik daar nog van gebruik is het schrijven van een blog zo nu en dan. Verder heb ik niets meer aan de expertenkennis over literatuur en taalkunde.
Ik ben ondertussen wel een expert in leidinggeven, veranderingstrajecten leiden en efficiƫntiewinsten boeken. Maar de inhoudelijke expertise zat in mijn teams.
Dat zal bij vele van jullie niet anders zijn. Leidinggeven betekent vaak dat je je specialistenrol moet durven loslaten. Want van micro-management wordt niemand gelukkig. Jij verdrinkt in je workload, je medewerkers worden versmacht door de controle.
En als je nog een stapje verder wil gaan, dan leer je om je medewerkers te erkennen als specialisten. Ik heb zo afdelingen hout, mechanica, grafische media, infrastructuur, IT kunnen verder helpen door me als leidinggevende ten dienste te stellen van specialisten. Door hen te erkennen als inhoudelijk specialist en mijn rol als stuwer, als bewaker van het proces met een helder doel voor ogen.
Je arbeiders kennen immers de machines als de beste ā ze werken er de hele dag mee; je boekhouder kent de ins en outs van het boekhoudkundig programma en de IT-er begrijpt je netwerk als geen ander.
Van erkenning groeien mensen ā jij vast ook ā dus als je als leidinggevende je medewerkers wil laten excelleren, moet je hen erkennen als specialisten. Zijn ze dat niet, dan is er werk aan je nascholingsbeleid ;-) Enkel dan kunnen zij jou gaan erkennen als ondersteuner, als stuwer, als inspirator.
Herken je deze situatie maar weet je niet goed hoe je hier mee om moet gaan? Catalista kan je helpen met veranderingstrajecten die opgestart worden of die vastzitten. Als facilitator van draagkracht en realisatie.
ComentƔrios