Start to data: met de dataplanner je jaar rond
Heel veel directies zeggen me: "Eigenlijk weten we met die kwaliteitszorg niet goed waar te beginnen. Er is zo veel data te vinden, maar kiezen welke belangrijk is, kiezen welke je jaarlijks moet analyseren is moeilijk." Zelfs ervaren data-analisten hoor ik dat zeggen.
Er is een Evy Gruyaert van de kwaliteitszorg in onderwijs nodig. Een "start to run", maar dan eentje over "start to data". Niet echt goed Engels, maar je begrijpt wel wat ik bedoel. Scholen hebben houvast nodig om te starten, om door het bos de bomen weer te zien. En zodra je de bomen weer ziet kan je gaan analyseren: wat zegt deze data me, welke patronen zie ik, wat moet ik verder gaan onderzoeken, hoe stuur ik mijn beleid hierop.
Wanneer ik aan scholen vroeg: wat zou je dan van een 'start to data' verwachten? Dan kreeg ik verschillende antwoorden. Sommigen zochten inspiratie om ermee aan de slag te gaan, maar de meesten wilden concrete handvatten. Zo kreeg ik het idee om een dataplanner te maken: een kalender die je kan gebruiken om maandelijks relevante data op te vragen en jaarlijks aan te vullen. Zo kan je patronen herkennen en zit je bij de beleidsplan bespreking met een mooie bagage aan tafel. Je zal veel vlotter je buikgevoel kunnen staven met cijfers en weet hoe het met je school gesteld is - wat gaat er steeds beter, waar is nog werk aan.
De dataplanner is richtinggevend. Misschien verzamel jij al jaren andere data - laat het zeker weten in de comments, dan kan ik nog wat aanvullen - of vind je enkele suggesties niet zo relevant. Geen probleem. Je kan de dataplanner naar je hand zetten totdat ie goed bij je past.
Zodra je de dataplanner hebt en gebruikt, begint het echte werk: wat zeggen die cijfertjes je over je school, over je team, over je leerlingen en over jou?
De cijfers vertellen een verhaal. Ze leggen je beleid bloot en geven een richting aan. Dat leren lezen kan een uitdaging zijn. Maar geef jezelf wat tijd. Daarom geeft de dataplanner ook een maandelijkse cadans. Op die manier moet je geen dagen en uren naar excel-lijstjes of datawijzer-flows kijken, maar train je jezelf om het maandelijks vast te nemen en er beter in te worden. Merk je een knipperlicht op? Maak dat dan bespreekbaar met de leerkrachten of beleidsmedewerkers die er een beter zicht op hebben - wie weet vind je de eigenlijke oorzaak van het knipperlicht en dan ... dan begin je echt datawijs beleid te maken.
Comments